čtvrtek 12. května 2016

Den třináctý - cesta na Yakushimu

Tak, a jedeme z kopce, další ubytování už je booknuté na Yakushimě (malý ostrov jižně od Japonska) s zachovalým deštným pralesem. Včera jsme ještě po Fukuoka Toweru skočili na nádraží objednat lístky do Kagoshimy. Ono totiž po cestě je Kumamoto, které (kdyby to ještě někdo nevěděl) ani ne před měsícem stihlo dost silné zemětřesení. Google normálně nachází vlaky projíždějící tím městem do Kagoshimy, ale je tam nějaký warning v rozsypaném čaji. Takže chceme mít jistotu, že to bude v pohodě. Bookuju vlak, který odjíždí v 12:36 a v Kagoshimě je v 14:38. To vypadá OK. Jenže my jsme idioti a loď na Yakushimu řešíme až úplně poslední noc v hostelu. Takže studená sprcha - pomalý trajekt, který tam jede 4 hodiny ale stojí jenom 8k JPY za osobu (tam a zpátky) nejspíš nestíháme. Ten totiž jezdí jenom 1x denně a z Kagoshimy odjíždí v 8:30. Ono by se dalo odsud vypadnout někdy v 6, ale háček je, že teď je cca 01:00 a my jsme jim nedali vědět na recepci o předčasném check-outu. Takže tam nikdo nebude, kdo by od nás vzal ty klíče od pokoje. Nedá se nic dělat, musíme jet tou dražší rychlou lodí. Ta má odjezdy v rozumných časech (koukáme na 12:00 a 13:20). Ještě navíc doporučují si rezervovat lístky dopředu, speciálně při svátcích a a Golden Weeku (ten už naštěstí není). Xsoft nachází přes Google vlak, který by měl v té Kagoshimě být na pohodu někdy v 11, dost času se přesunout na terminál lodí, objednat lístky a boardnout loď. Ještě radši bookuju další ubytko - Xsoft letí 17 do Jižní Koreje z Tokya, takže by bylo fajné se přesunout tam. Akorát budeme na úplně druhé straně Japonska, což znamená, že i ten nejlepší vláček na světě to jede asi 8 hodin, to se nikomu moc v kuse absolvovat nechce. Volím tedy Hiroshimu - znám tam jeden hostel, který je doslovně přímo u station. Já už mám to město prolezlé skrz naskrz, takže to bude akorát místo na přespání a potom hurá dál.

Ráno budík, všechno zabalit, checkout na recepci. Kia Ora Budgetstay je za ty peníze opravdu to nejlepší, co můžete dostat, nejenom ve Fukuoce, ale z mých zkušeností i jinde. Dostanou pak na HostelWorldu plné body za všechno. Ještě dostáváme nějaký malý snack a origimi jeřába na rozloučenou. Na Hakatě jsme asi 30 minut před odjezdem. Rezervaci lístků jsem nechal na Xsoftovi. Nějak tam s tím JR týpkem kecá moc dlouho, to není dobré znamení. Po chvíli se vrací, má listky, akorát jenom do Kumamota. Google nás zase vytrolil a ten vlak, co jsme našli, nejede až do Kagoshimy, ale končí tam. Aspoň ale máme čas odjezdu nějaké lokálky z Kumamota do Kagoshimy-Chuo. Blbé je, že tam bude v 11:37, to už je docela málo času se dostat do přístavu. Naštěstí pořád zůstává v plánu záložní loď v 13:20, relativně pohoda. Xsoft si ještě fotí Shinkansen série 500 na vedlejším nástupišti, pak nasedáme do našeho vlaku.

Po cestě se mi podařily haluz fotky nějakého depa hned vedle, stojí tam snad 10 typů N700 vyrovnaných vedle sebe, nádhera. Pak fotím nějaké náhodné fota, počasí je dneska opět luxusní. Do Kumamota je to ani ne 45 minut, skutečně je to pro náš vlak konečná. Vylézáme na místě a já mám trochu nerva, protože na přestup máme jenom 4 minuty. V tu chvíli si Xsoft všímá na vedlejší koleji vlaku s názvem konečné stanice: Kagoshima-chuo. Moje první reakce je, že tím na rail pass nemůžeme (expresy Nozomi a Mizuho jsou nám zapovězeny). Po chvíli koukám, že tohle je Tsubame - tohle jméno jsem mockrát neslyšel. Nakonec rozhoduju, že tuhle šanci chytnem za pačesy a jdeme prostě na palubu, do non-reserved vozu a zabíráme místa. Já rychle pročítám podmínky rail passu, jestli nás nevyhodí. Tam píší skutečně jenom o Nozomi a Mizuho, po chvíli vidím nějaké turisty s krosnami, průvodčí kolem nás taky prošel. Takže pohoda, jedeme do Kagoshimy a dokonce zase Shinkansenem.

Vlak se rozjede a začne nabírat rychlost, po chvíli se ustálí na hodnotě obvyklé pro vnitřek města. Jenže ono po vyjetí ven z města ji pořád drží. Koukám na GPS a vidím, že jedeme nějakých 80 km/h, co může být špatně? Pak kouknu z okna a vidím prakticky na každém třetím domě jasně modrou plachtu na střeše. Takže je to jasné, tady někde to bylo. Asi si nejsou jisti stavem tratě, tak tady tyhle hypervlaky můžou jet maximálně 80. Až komicky působí zatáčky, jsou klopené pod dost velkým uhlem (můj odhad je 20 stupňů) - jenže při rychlosti, jakou jedeme, to způsobuje, že buďto přepadáváte do uličky, nebo na spolecestujícího vedle. Bez dopředné rychlosti vlaku to prostě moc dobře nefunguje. Evidentně moc nejsou projektovány pro tak malé rychlosti. A to ticho ve vlaku je skoro magické. Tohle trvá cca 30 minut - za tu dobu jsme ujeli směšných 40km. A žádné vlaky v protisměru, asi funguje jenom jedna kolej.

Zastavujeme ve stanici Shin-Yatsushiro. Po rozjezdu konečně mašinfíra mačká plyn (nebo jeho vlakový ekvivalent) na podlahu a my si to opět šineme cestovní rychlostí 250-
300 km/h. A zase ten charakteristický hluk motorů a proudícího vzduchu okolo, takové tišší letadlo. Ptám se průvodčího - v Kagoshima-Chuo budeme v 11:30, tj. prakticky s
tejně, jako bychom jeli tou lokálkou. To je tedy dost málo času se dostat na lodní terminál, objednat lístky a boardnout loď. Konzultuju anglický návod a vychází jediná
schůdná cesta - jak jinak, než taxíkem.

Dorážíme na Kagoshima-Chuo, hnedka nás směruju na stanoviště taxi. Tam je nějaká zácpa, poprvé slyším takové to vzteklé troubení, které důvěrně znám (máme kancly na Radlické u Anděla :-)) - nějaký koumes něco zablokoval. Jdeme k nějakému taxíku, ten nás posílá za prvním taxíkem v řadě (wow). Řidičovi říkám "Yakushima Ferry Terminal", ten hnedka chápe, nakládáme kufry a hurá. Nějak zázračně objíždí celou tu zácpu a ani ne za 10 minut nás vyhazuje u terminálu lodí.

Nejdřív chvíli ztrácím čas ve špatné frontě, pak nacházím správné kasy na Yakushimu. Ženská za kasou se mě ptá, jestli one-way ticket nebo ne. Snažím se zjistit, jestli se dá na místě koupit ticket zpátky (v retrospektivě: to je ale blbá otázka, co? - jasně, že jo). To úplně nechápe, tak říkám, že chci zpáteční pro dva lidi. Ještě potřebuje znát datum a čas návratu. Dělám rychle kalkulaci v hlavě - dneska je 12, na Yakushimě spíme 12-13 a 13-14 - takže chci návrat 14.5. v 10:45. Odjezd dává dnes ve 12 (na hodinkách jsem měl v tu dobu 11:56). Ukazuje cenu - krvácím za 32k JPY, ale tenhle ostrov si prostě už nechci nechat ujít a taky je půlka za Xsofta. Ještě ukazuje cestu k lodi a naznačuje, ať si jako pohneme. Dobíháme na molo, razítkují nám lístky, nasedáme na loď. Podařilo se a dokonce jsme chytili tu ve 12.

Loď samotná má 2 paluby a kabinu alá letadlo. Dokonce jsou přítomny i bezpečnostní pásy. Po rozjezdu mi dochází proč - ono je to fakt dost rychlá loďka, po hladině si to dává za 80 km/h. Mají tam velkou plasmu na čumění, dávají zrovna zprávy, kde probírají příjezd prezidenta USA do Hiroshimy poprvé v historii po válce. Mezitím za oknem míjíme jiné lodě (téhle vážně asi moc věcí nestačí rychlostí), tankery a podobně. Pro mě jako suchozemskou krysu je to docela podívaná. Po cca 20 minutách vidím nejjižnější část hlavních ostrovů Japonska.

Za další cca hodinu a půl už přistáváme v Yakushimě. Vylezeme z lodi a první dojem je dle očekávání - absolut vidlákov. Ale phone tady signál má, jsem klidný. Jdeme hodit věci na hostel, check-in je až cca za hodinu. Xsoft šel sehnat nějaké turistické infoše na zítřek, já fotím nabíjecí stanici pro elektroauta a komunikuji s domovem. Xsoft se vrací se špatnými zprávami - chtěli jsme ráno jet busem, chodit a pak se zase vrátit busem. Jenže první bus jede někdy v 8:30 a poslední jede zpátky v 16:30. A to je prý moc málo času dát to, co chceme. Ještě jdeme do místního supermarketu nakoupit věci na zítřek - hlavně vodu a nějaké to jídlo, budeme celý den chodit po deštném pralese, yay.

Jdeme check-in na hostel, tam se nás holka nejdřív pozastaví u toho, že tady moc Čechů nejezdí. Potom se velmi slušnou angličtinou ptá, jaké máme plány na zítřek a jak budeme cestovat. Asi tady mají už několik špatných zkušeností s nezodpovědnými turisty. Tuníme s ní náš plán. Nakonec vykrystalizoval v toto: ráno pro nás v 5:00 přijede taxi před hostel. Odveze nás na začátek stezek. My bychom chtěli ideálně dát Yomonsugi, což je tady hlavní atrakce, hodně starý strom, ale prý to není úplně realistické, takže budeme muset hlídat čas. Ale Mononoke Hime část budeme procházet 2x, super :-). Potom v 16:10 jede bus zpátky do Miyanoury.

Jdeme na pokoj, mají tu dokonce i horkou lázeň, já ji jednoznačně využiju. A sice mají WiFi, ale je to ubohých 2/0,5 Mbit. Ono by šlo něco protlačit velmi pomalu, ale je tady víc hostů a nechci být tak trochu svině. Takže dneska bez fotek, ale dohraju je hned po návratu za lepším připojením.

Tenhle článek postuju dřiv, protože dneska už stejně nic v plánu není. Akorát chill na pokoji a jít brzo spát, ať zítra tu epickou tour nějak dám. Držte palce :-).